پاسخ های دندان شکنِ «تشنه تر از آب» به شبهات
1397/02/09

عمل به وظیفه ما را به کمال مطلوب می رساند. کسی که حضرت ابوالفضل(ع) را الگوی خود قرار داده یعنی به درجه ای از درک و معرفتی رسیده که از ایشان الگوپذیری دارد پس نصف راه را رفته است.

حجت الاسلام دکتر مهدی خدامیان آرانی، نویسنده و پژوهشگر در مورد کتاب خود با عنوان «تشنه تر از آب» که به زندگی حضرت ابوالفضل (ع) پرداخته است، در گفت وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: در کتاب «تشنه تر از آب» تلاش کردم پیام های زندگی حضرت ابوالفضل(ع) را با نثری ساده و روان برای نسل امروز بیان کنم.

 

وی با بیان اینکه این کتاب از سوی انتشارات بهار دلها چاپ شده است، اظهار کرد: نویسندگان از آثار تاریخی فقط از منظر تاریخ عبور نکنند، بلکه طوری به مباحث تاریخی بپردازند که کاربردی باشد. ادبیات  نیز باید به گونه ای باشد که مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند. در کتاب «تشنه تر از آب» تلاش کردم که مطالب به گونه ای بیان شود که برای مخاطب جذاب، خواندنی و آموزنده باشد و در پایان کتاب چند نکته مهم در مورد حضرت ابوالفضل (ع) که برای مخاطبان سوال و شبهه بود را تبیین کردم.

 

حجت الاسلام خدامیان آرانی مهمترین درس حضرت ابوالفضل (ع) را عمل به وظیفه خواند و ادامه داد: جوانان ما به دنبال این هستند که بدانند در عصر غیبت چه وظیفه ای دارند. آنها دنبال کمال، ارتباط با امام زمان(عج) و دیدن امام زمان(عج) هستند. الگوپذیری از حضرت ابوالفضل(ع) می تواند پاسخگوی جوانان عاشق امام زمان(عج) باشد.

 

این محقق و مولف مذهبی تاکید کرد:‌ حضرت ابوالفضل (ع) می توانستند برای جنگ بروند و با دشمنان جنگ کنند اما به فرمایش امام زمان خود عمل کردند. امام حسین (ع) از حضرت ابوالفضل(ع) درخواست کردند که برای بچه ها آب بیاورد. در حقیقت ایشان ماموریت حضرت ابوالفضل(ع) را مشخص کردند. جوانان ما با تاسی از حضرت ابوالفضل(ع) وظیفه گرا می شوند، نسبت به امام زمان(عج)، وظیفه خود را تشخیص و انجام می دهند.

 

حجت الاسلام دکتر خدامیان آرانی تصریح کرد: عمل به وظیفه ما را به کمال مطلوب می رساند. کسی که حضرت ابوالفضل(ع) را الگوی خود قرار داده یعنی به درجه ای از درک و معرفتی رسیده که از ایشان الگوپذیری دارد پس نصف راه را رفته است. حضرت ابوالفضل (ع) برای 14 قرن پیش نیستند، ایشان می توانند الگویی برای تمام زمان ها باشند.

 

وی ابراز کرد: حضرت ابوالفضل (ع) به ما آموختند وظیفه گرا بودن مهم است نه نتیجه گرایی؛ نتیجه گرا بودن باعث ناامیدی می شود. معمولا ما در ذهنمان به دنبال نتیجه هستیم. به حضرت ابوالفضل(ع) دستور داده شد که آب بیاورند. ایشان تمام تلاش خود را کردند که به وظیفه شان عمل کنند. در ظاهر ایشان موفق نشدند اما یاسی برایشان ایجاد نشد زیرا وظیفه گرا بودند. در زندگی باید سعی کنیم وظیفه گرا باشیم. باید سعی کنیم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم و نتیجه را به خداوند متعال بسپاریم، اینگونه دچار یاس، نا امیدی و استرس نمی شویم.

 

وی با اشاره به معرفت حضرت ابوالفضل (ع) اظهار داشت: معرفت بسیار گسترده است و صفات زیادی از جمله ادب در آن جای دارد. حضرت ابوالفضل(ع) نسبت به امام زمان خود معرفت پیدا کرده بودند. حضرت ابوالفضل(ع) نسبت به امام حسین(ع) تواضع داشتند. برای حضرت ابوالفضل(ع) امان نامه آوردند، ایشان را به سوی خود دعوت کردند و به ایشان وعده حکومت دادند اما حضرت ابوالفضل(ع) قبول نکردند و امام زمان خود را تنها نگذاشتند. اگر همچون حضرت ابوالفضل(ع) نسبت به آرمان های امام زمان(عج) خود به معرفت برسیم، در ما پذیرش آرمان مهدوی ایجاد می شود.

 

حجت الاسلام خدامیان آرانی در مورد کیفیت نگارش کتاب «تشنه تر از آب» بیان کرد: قبل از این کتاب، کتابی با عنوان «هفت شهر عشق» را در مورد حماسه عاشورا نوشتم از زمان حرکت امام حسین(ع) و یارانشان از مدینه تا بازگشت اسرا به مدینه. نگارش این کتاب حدود 2 سال زمان برد. در نوشتن کتاب «هفت شهر عشق»" فیش هایی برای حضرت ابوالفضل(ع)نوشته بودم و تحقیقات زیادی انجام دادم. با توجه به این تحقیقات و فیش برداری ها نگارش کتاب «تشنه تر از آب» یک ماه بیشتر طول نکشید. در این کتاب سعی کردم خود را به جای مخاطب امروزی بگذاریم و سلیس و روان بنویسم. خودم را جای جوانانی گذاشتم که دچار تحیر و سرگردانی هستند.

 

این محقق و پژوهشگر تاکید کرد: انسان از نسیان است. جلوه های پرفریب دنیا انسان را دچار غفلت می کند. الگوپذیری از زندگی حضرت ابوالفضل(ع) می تواند ما را به بیداری برساند. در پایان کتاب «تشنه تر از آب» به نکات و حقایقی اشاره کردم تا سوالات و شبهات جوانان برطرف شود.

 

وی با اشاره به یکی از شبهات مطرح شده در مورد حضرت ابوالفضل(ع)، تصریح کرد: یکی از مواردی که زیاد بیان می شود، این است که حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) را برادر خطاب نمی کردند اما در روز عاشورا حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین (ع) را برادر خطاب کردند، زمانی که امام حسین(ع) هیچ پشت و پناهی جز خدا نداشت. در واژه برادر یک نوع صمیمیت و پشتیبانی هست، این واژه لطافت خاصی دارد و حضرت ابوالفضل(ع) اعلام کردند که یار و یاور امام حسین (ع) هستند. علامه مجلسی می گوید: در روز عاشورا حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) را «یا اخی» صدا کردند. این کلمه در خود یک نوع حس پشتیبانی دارد. در هیچ جای تاریخ نیامده که حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) را برادر صدا نمی کردند. در انتهای کتاب " تشنه تر از آب" به طور مفصل به این مسئله پرداخته ام.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: از نکات دیگری که در انتهای «تشنه تر از آب» به آن اشاره کردم، مسئله فرات است. عده ای گفته اند که حضرت ابوالفضل(ع) برای آوردن آب به فرات رفتند. فرات 20 کیلومتر تا کربلا فاصله دارد ،در این صورت رفت و برگشت به فرات یک روز زمان می برد. این شبهه در کتاب  بحث و بررسی شده است. در حقیقت حضرت ابوالفضل(ع) به فرات نرفتند. از فرات کانال هایی جدا می شود که یکی از کانال ها از کربلا می گذشت و تا خیمه 1500 متر فاصله داشت. حضرت ابوالفضل(ع) به سمت این کانال می روند. در حال حاضر نیز این کانال از پشت حرم حضرت ابوالفضل(ع) عبور می کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شبهه دیگری که مطرح می کنند در مورد نوع آب فرات است و می گویند این آب، قابل شرب نبوده؛ برخی می خواهند با اعتقادات جوانان بازی کنند و این مسایل را مطرح می کنند. به این مسئله نیز در کتاب «تشنه تر از آب» پرداختم. آب فرات در حال حاضر زلال است، به خاطر وجود سدهایی که در پنجاه سال اخیر زده شده است. آب فرات در زمان امام حسین(ع) قابل خوردن نبوده است. آب کانال های فرات نیز قابل شرب نبوده است. عرب ها آن زمان در جاهایی از کانال های فرات، نیم دایره ای به عمق 20 متر حفر می کردند همچون حوضچه که موادی که در آب بود ته نشین می شد و از آن آب برای شرب استفاده می کردند به چنین جایی «شریعه» می گفتند. حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا به سمت شریعه رفتند تا آب بیاورند.